Saturday, February 27, 2010

Nasi Ayam

Sebenarnya nak masak ni bukanla se-express mana pun..Cuma time i masak semalam masa tu dah pukul 8.45 malam..tapi sebab nak jugak makan nasi ayam..belasah aje ketung-ketang dalam sejam suku gitu..Then siap!! Kira express la jugakkan. Hehehe bukannya taknak masak awal2..tapi semalam balik sekolah dah makan macam2 petang tu...konon2 alas perut..sekali kenyang betull..dengan pizzanya, tuna pastanya, mushroom supnya....ehehehe..So lepas makan jadik malas2 pastu baring2 sempat tidur lagi..Then bangun baru masak :D..Resepi pun simple2..ada bahan yang tak ada pun cam daun sup..pastu sup pun memang xde tumis2 bawang..main rebus aje ehehehe..

Mula-mula bersihakan ayam untuk direbus buat sup..I guna chicken wings aje

Ni bahan-bahan untuk rebus ayam..Halia, bawang putih, bawang kuning dan merah, sup bunjut dan kiub ayam.

Rebus dalam 20-30 minit. Jangan lupa buh garam lak

Sementara tunggu ayam direbus, boleh prepare sambal merah. Bahan macam di atas. Blend dengan sedikit garam, gula dan air. Pastu masak atas dapur hingga mendidih dan tutup api..Pastu letak sedikit sos tomato dan sos cili..Ejas sampai rasa manis2 pedas (yang merah xperlu pedas)

Sambal merah..

Untuk sambal kicap, just guna cili hijau (xsuka ciliapi yang merah tu), bawang putih dan kicap. Kalau xnak pedas boleh bubuh gula dan blend.

Sambal kicap..

Ayam yang direbus tadi boleh dilumur dengan campuran serbuk bawang putih dan segala jenis kicap dan sos tiram yang ada di dapur (kalau xde serbuk bawang putih, boleh blend bawang putih dengan campuran kicap2 tersebut. Ayam ni boleh digoreng time nak tunggu nasi masak..Minyak sederhana aje..goreng pun sekejap aje sbb ayam tu dah masak sbb dah direbus. Goreng sampai kaler coklat2 gitu.

Bahan untuk tumis beras: Bawang kuning, halia, rempah-ratus dan kiub ayam (Tak bubuh bawang putih untuk mengelakkan nasi dari cepat basi atau berbau)

Tumis dengan sedikit minyak sampai bahan-bahan layu..

Masukkan beras yang telah dicuci dan ditoskan. Goreng2 seketika, pastu masukkan minyak bijan (ikut suka) dan goreng2 dalam 5-10 minit.

Pastu masukkan sup ayam, kiub dan sedikit pewarna kuning. Sbb nak cepat, i just masak atas dapur je. So kena kacau2 skit hingga nasi agak2 nak kering, kecilkan api dan tutup. Dalam lebih kurang 10-15 minit agak2 dah masak boleh tutup api.

Lebih2 sup yang masak nasi tu, boleh ejas2 skit..letak daun sup ke, bawang goreng ke, tomato ke, bagi rasa cam best skit..(yang ni untuk kuah bagi basah2 nasi aje)

Salad dan timun cicah sambal kicap..Perghhhh..

Ni rupa nasi dah siap masak..Kaler kuning xberapa jelas sbb silau lampu masa tangkap gambar ni..

Siap sedia untuk dimakan...Bismillah..

No comments:

Post a Comment