Monday, May 20, 2013

Spring Pavlova

Spring kembali lagi ke Finland tahun 2013....alhamdulillah masih berpeluang menikmati cuaca yang lebih panas + nyaman + sinaran matahari yang panjang setelah setengah tahun bermusim sejuk :). Antara yang paling best time ni ialah lambakan berries di stores or stalls. Rasanya all the berries time ni still diimport since di Finland musim memetik strawberry and blackberries and raspberries and bla bla bla selalunya bulan 7. And I think the perfect dessert for these kind of berries is pavlova!!!! Sebab masa ni lah nak dpt berries murah dari biasa..So jom kita buat pavlova!!! Yang ni buat harini utk kawan2 Amir (my son). 

Bahan-bahan:

6 biji putih telur ( suhu bilik)
1 cawan gula castor
1 sd kecil lemon extract
1 sd besar tepung jagung
2 sd kecil cuka makan

Cara-cara:

Pukul putih telur sehingga berbuih putih/ kembang (kelajuan sederhana).
Masukkan gula 1 sudu, mix and add 1 sudu lagi, mix dan ulang2 sehingga gula habis.
Bila putih telur dah bertukar jadi meringue ( bila kita rasa antara dua jari, rasa dia soft without any traces of sugar, dan bila kita angkat mixer tu putih telur jadi bertanduk), masukkan lemon extract*.

*saya guna lemon extract instead of esen vanilla sebab bila saya guna esen vanilla ( masa 1st time buat dulu) still boleh rasa hanyir telur tu. Bila guna lemon, rasa xhanyir and bau pun harum je eheehe..

Ok sambung balik,

Bila dah mix lemon extract seketika, matikan mixer. 
Masukkan tepung jagung dan cuka.
Kacau2 dengan senduk plastik sehingga sebati.
Kemudian alaskan baking paper di atas dulang pembakar
Letakkan meringue di atas kemudian bentukkan bulat ( kalau nak lukis bulatan di atas kertas pembakar tu pun ok juga. Tapi saya belasah je buat bentuk ala2 bulat dan agak tebal)
Masukkan ke dalam oven suhu 150 degree (boleh panaskan time sediakan meringue) dan bakar 1 jam.
Lepas 1 jam, tutup oven dan biar ia sejuk dalam oven. Jangan terus keluarkan, nnt kek tu  jadi roboh sikit dan xcantik (collapse).
Utk kek yang ni, saya buat malam..pastu biar je ia sejuk dalam oven tu sampai esok pagi.

Untuk topping,

250 ml heavy cream
2 sd besar gula castor
1 sd kecil esen vanilla

Putarkan cream dan gula sehingga likat (soft peak forms).
Masukkan esen vanilla dan putar 30 saat.
Tuang ke atas pavlova tadi.
Hias dengan berries.



Ni la rupa pavlova saya harini...macam2 berries ada: strawberries, raspberries, blueberries, blackberries, kiwi. Saja letak banyak2 bagi meriah dan colourful :)


Rupa bila dah dipotong....nyum2..xmakan nasi la saya malam ni..asik duk mengadap pavlova je..ada lagi 1/4 boleh makan esok hihi.....


Ni pulak rupa Pavlova yang say buat hari Selesa minggu lepas utk kawan2 lab. Yang ni versi 3 lapis punya ehehe....


Ceritanya, saya sebenarnya nak buat selapis aje. Saya just follow resepi dari joy of baking, cuma saya tukar vanilla ke lemon extract je. Bila pakai 4 biji telur putih, dapat macam nipis je sebab saya buat bulatan agak besar (masa ni lukis dgn pensel ikut acuan kek). So, terpikir nak buat lagi satu. Try pakai 5 biji putih telur. So ok not bad. Tak nipis tak tebal. Sedang2. Tetiba datang angin rajin nak buat satu lagi lapis. Tu yang jadi 3 lapis tu sebab ada 3 keping meringue. Tapi berjaga malamla jawabnya nak masak meringue tu. Nak mix sekejap je. Tang bakar tu makan masa. Time tu saya cuma biar ia sejuk dalam oven dalam sejam je. Lepas tu tukar masuk meringue lain pulak. Nasib baik ok tak collapse. Bila potong cantik je nampak tiga layer kek, cream dan buah2.. Tapi lupa nak snap + malu nak snap depan labmates ehehee...

No comments:

Post a Comment