Saturday, February 5, 2011

Nasi Kerabu


NASI KERABU FINLAD MARI :)


A. Nasi


3 cawan beras basuh macam biasa
Masukkan air dan sedikit serbuk kunyit, 1 batang serai yang diketuk dan 3 helai daun limau purut (kacau rata supaya kunyit larut sekata)
Masak dalam rice cooker macam biasa.

B. Sambal Tumis


Bahan macam dalam gambar di atas
Blend semua bahan
Masukkan dalam kuali/periuk dan kacau2 hingga kering air
Masukkan minyak dan kacau2 sehingga pecah minyak (api perlahan)
Kalau nampak cam agak kering, boleh tambah minyak lagi (didihkan perlahan2 sambil kacau2)
Bila dah pecah minyak, masukkan sekotak santan (500ml)
Masukkan 2 batang serai diketuk, 4-5 helai daun limau purut, 2 sudu besar gula dan garam secukup rasa
Didih dengan api perlahan (kacau2 sekali sekali sehingga kuah memekat dan pecah minyak.



C. Sambal Ikan & Kelapa


Untuk kelapa, saya guna kelapa parut yang frozen tu. Bila dah defrost, goreng kering di dalam kuali dengan api perlahan sehingga kekuningan (Saya pakai oven je sehingga kelapa kekuningan baru pindah dalam kuali)

Untuk part ikan:

5 ekor ikan selayang direbus dengan asam, garam dan daun limau purut
Bila dah masak, perisikan ikan dan tumbuk masukkan ke dalam kuali yang mengandungi kelapa kering.
Blend 1 biji bawang besar, sedikit halia, 5 batang serai yang dimayang halus dan setengah sudu besar lada hitam biji (blend kasar).
Masukkan hasil blend ke dalam kuali yang mengandungi kelapa dan ikan tadi
Goreng2 rata sehingga kering..

D. Ulaman


Boleh guna mana2 ulaman yang disukai..Sini ada daun kesum, kacang panjang, timun dan kobis. Boleh juga guna bunga kantan, serai kayu dan lain2.

E. Ikan Celup Tepung


Saya just guna bancuhan yang sama untuk bancuhan pisang goreng. Tepung beras campur dengan sedikit air, serbuk kunyit dan garam. (saya xde kapur, so xletak)

* Untuk budu (saya xbuat ni since budu dah habis), boleh hiris 4-5 biji cili api, 1 biji cili merah, 2 batang serai, sedikit cuka dan gula, 2 biji bawang merah dan kacau rata bersama budu.

* Lagi satu, kalau sambal tumis dan sambal kelapa tu tak habis, boleh simpan dalam freezer. Tahan berbulan2 (my mum cakap)....bila nak makan just panaskan je..

----------------<@

Cerita pasal nasi kerabu, bila orang sebut nasi kerabu je mesti terbayang yang kaler biru tu yang selalu jual kat kedai2 or pasar malam. Sebenarnya nasi kerabu ni ada dua jenis. Satu nasi kerabu biru (yang jenis kering). Yang biru ni makan dengan sambal kelapa kering (just goreng kering kelapa parut je), sambal ikan (pun goreng kering jugak), budu, air lada.

Kalau yang nasi kerabu kuning (yang ni jarang jumpa orang jual kat pasar malam. maybe kos nak buat sambal tumis tu mahal kot ehehe..ye la dengan bawangnya, santannya, minyaknya, gas lagi (sebab nak kena didih lama) selalu makan dengan sambal tumis dan sambal kelapa & ikan yang dimasak bersama (macam yang saya buat kat atas tu)...kalau makan yang ni xde budu pun sedap juga sebab sambal tumis tu dah already manis, masin, pedas..

Accesories untuk nasi kerabu ni macam2 ada. Ada ulam-ulam, bawang putih jeruk, solok lada, telur masin, ikan celup tepung, daging bakar, ayam percik, bla2..

*eh kalau silap fakta sorry ek

No comments:

Post a Comment