Saturday, March 5, 2011

Peri-Peri Chicken

Source: Jamie's 30 Minutes Meal


Ni based yang saya sempat tangkap apa yang Jamie cakap dalam video tu.

Untuk Ayam,

Jamie pakai thigh, saya campur thigh ngan drumstick
Grill ayam tersebut di atas grilled pan yang dipanaskan
Taburkan garam dan pepper di atas permukaan ayam.
Grill seketika kemudia balikkan (rasanya grill separuh masak je sbb nnt nak masuk oven plak)

Untuk Peri-Peri Sos:

4 jenis cili (rujuk gambar)- potong hujung

Yang merah bulat tu bukan capsicum, tapi cili apa ntah namanya.


Segenggan fresh basil (saya silap terbeli oregano, so saya campur fresh oregano tu dengan dried basil yang ada kat umah)
1 biji bawang besar (belah 4)
1 ulas bawang putih (saya pakai 2)
Lemon (parutkan sedikit kulit lemon, potong separuh untuk jus)- saya xde lemon time tu, saya belasah perah asam limau nipis je
Extra virgin olive oil (dalam 2-3 sudu besar)-saya main tuang2 je ala2 Jamie kehkehkeh..
Sedikit cuka
Serbuk sweet paprika (saya xletak sbb xde)
*Ada satu lagi jenis sos yang dia sebut, tapi saya xdapat tangkap, so saya xbubuh)
Garam secukup rasa
Letak air sikit

So, masukkan semua bahan sos ke dalam blender dan blend.
Tuang bahan blend ke dalam mangkuk.
Susun ayam yang digrilled tadi
Taburkan sedikit daun rosemary dan thymes (saya belasah pakai oregano je sbb xde daun2 tu)
Then masukkan ke dalam oven yang dah di preheat suhu 280 degree.
Bakar dalam 15-20 minit.

1 comment: